RETOUR NAAR NEDERLAND IN 2013 deel2  

                LA SÂONE 

Ondanks een fikste stroom op de rivier de Saone verlieten we de beschutting van het Canal de Bourgogne en voeren zonder al te veel problemen naar Auxonne. Passeerden de mond van de Ouche en de ingang van het Rhone Rhin kanaal.

In Auxonne bleven we een paar dagen liggen aan een goede drijvende ponton met elektra en water. 

 

wit vee            

Het witte vee langs de Saone valt erg op. Hier en daar ziet men ook bruin vee en zelfs Friese koeien,maar wit heeft de overhand. Het leuke is ook dat men heer veel witte paarden ziet. Een combinatie in een en hetzelfde weiland is en blijft toch bijzonder. 

Bij elke plaats is er wel een brug over de Saone. Meestal met een doorvaarthoogte van ca 4 a 5 meter. Deze brug bij Baulay is een goed voorbeeld welke men hier veel ziet. 

camper opstappers LaMarche 

De camper van Ineke en Dick, mijn trouwe opstappers, staat op de kade in LAMARCHE. Het Hoge water moet nog komen. 

Pontailler in bijna normale toestand, hoewel het water

normaal ca 30 cm onder de onderste stoep staat. 

Pontailler, Het water begint nu snelte stijgen na hevige regen in de Elzas. 

Normaal zijn er 4 stoepen, maar deze zouden tot bijna NUL reduceren, waardoor het water tot bijna 30 cm onder de kade zou komen. Het was hard werken om het schip van de kant te houden. Het steeg en daalde soms in een paar uur. 

Dat betekende dag en nacht om het uur kijken of  het schip nog goed slaags lag. Een plotselinge daling van het water en het eventueel breken van de uithouders, wat dan ook een paar keer gebeurde in de zware stroom van soms wel 10 km per uur, zou stranding van het schip op de kade veroorzaken.Die ellende wilde ik niet mee maken. 

Na Pontailler voeren we na  het zakken van het water in een ruk door naar GRAY , hoewel onze opstappers Dick en |Ineke nog een keertje waren terug gekomen om te helpen. Zij hadden gemeld dat het water in Gray langs quai Mavia ook op de onderste kaai stond. Toen we  met een extra daling van de rivierpeil te maken kregen, was het vertrekken geblazen.We hadden al genoeg tijd verloren. Helaas zouden we nog een paar weken in GRAYverliezen. 

GRAY Kaai de Mavia bij normale waterstand. 

Echter na een paar dagen begon het weer flink te regenenin de ELZas/Vogezen en kregen we met uitzonderlijk hoge waterstanden te maken. Deze veranderde soms wel 2x per dag in ruim een meter. 

Ook hier was het hard werken om het schip op voildoende afstand van de kaai te houden en te voorkomen dat deze boven de kaai zou komen 

gray

sproet gaat van boord.

Duidelijk is te zien dat de stoep geheel verdwenen is en het water zal nog een stuk verder gaan steigen zodat ook de groene kade geheel onder water verdwijnt.

Het viel eerst even nietmee om Sproet, de scheepshond netjes over de loopplank te laten lopen. Hij springt liever in een keer van boord op de kaai.  Sproet komt langs dezelfde weg ook weer aan boord.

GRAY Het water is nu wel erg gestegen en we hebben opdracht gekregen om het schip te verhalen naar boven de sluis. Een hele ondernemening omdat  de toevoerkanaal naar de kolk geheel onder water verdwenen was. 

gray barrage bijna geheel onder water Het enigste wat nog net te zien was , was het baken ( T) . Aan de bovenkant moesten we er voorbij. 

                               

GRAY  boven de sluis . Daar hebben we bijna 2 weken liggen wachten op het zakken van het water voordat we verder konden varen. 

VOOR HET VERDERE VERSLAG ZIE DEEL 3 :  LE PETIT SAONE (aanvinken in Inhoud boven aan pagina) 

Maak jouw eigen website met JouwWeb